Onko aikapankki turvallinen kaikille?

Kirjoittaja: RITVA SILTANEN

Jokin aika sitten keskustelin jo melko iäkkäiden tuttavien kanssa aikapankista. Keskustelu sai alkunsa siitä, kun kerroin, että meillä käyvä ammattitaitoinen ja luotettava lastenhoitaja ei saakaan maksuaan euroina vaan toveina. Yritin selittää aikapankin käsitettä ja tovijärjestelmää, ja odotin kysymyksiä siitä, kuinka nykyaikana on mahdollista saada ketään tekemään palveluksia ilman rahallista korvausta.

Yllätyinkin, kun suurimmaksi kysymykseksi keskustelukumppaneideni mielestä nousi aikapankin turvallisuus. Miten voi luottaa siihen, että paikalle tulee juuri se henkilö, joka on ilmoitukseen vastannut? Tai miten voi olla varma siitä, että vaikkapa remontin tekijän käsissä syntyy halutunlaista jälkeä? Entä jos itse toimittaa jotain aikapankin toiselle jäsenelle, eikä saakkaan siitä tovikorvausta?

Viimeinen huoli on sinänsä aiheeton, koska tovit voi laskuttaa toiselta käyttäjältä suoraan ilman häneltä tarvittavaa kuittausta. Mutta en oikeastaan osannut itsekään löytää mitään perinpohjaisen kattavaa vastausta siihen, että mihin luottamus aikapankin jäsenten kesken perustuu. Itseni kohdalla yksinkertaisesti siihen, että en ole joutunut pettymään toteutuneiden vaihtojen kohdalla vielä kertaakaan. Mutta entäpä ensikertalaisella? Kuinka turvalliselta aikapankki tuntuu sellaisen silmissä, joka ei ole järjestelmään vielä ehtinyt tutustua ja tehdä vaihtoja?

Se on mielenkiintoinen kysymys, ja mielenkiintoista olisi myös tietää, ovatko nuoret käyttäjät valmiimpia luottamaan toisiin kuin iäkkäämmät, vai toisinpäin. Olisin valmis uskomaan, että ikääntyneillä on nuoria ihmisiä enemmän kokemuksia talkoista, naapureiden auttamisesta ja rahatalouden ulkopuolisista palveluksista ja se saisi heidät arvostamaan aikapankkitoimintaa ehkä jopa enemmän kuin rahaan tottuneita nuorempia henkilöitä. Toisaalta iän myötä varovaisuuskin lisääntyy, ja ehkä tuntematon avun tarjoaja ei tunnu yhtä luotettavalta. Ajattelen kuitenkin, että iän myötä tulee myös paljon enemmän tarvetta saada apua arkeen, joten toivon aikapankin tuntuvan turvalliselta vaihtoehdolta kaikenikäisille ihmisille!

10 responses to “Onko aikapankki turvallinen kaikille?

  1. Tosiaan tämänkin ongelman korjaamiseksi CES-järjestelmässä on palauteosio, jota täyttämällä suosittelut puhuvat puolestaan. Positiivista, että näitä epäkohtia funtsaillaan ja kehitetään niihin ratkaisuja. Eli tehdään sitä oikeaa politiikkaa, johon ”ammattilaiset” eivät kykene.

    Toisekseen aikapankkiin liittyminen vaatii tietynlaista arvomaailmaa, joten parin vuoden sisään ollaan ilman suurempia ongelmia pärjätty. Se on helppoa, kun asioista sovitaan kasvotusten tai nettipalvelun kautta.

    Kokeilemallahan se selviää, ei ole mitään pelättävää kanssaihmisissä. Jos joku henkilö ei kykene tarpeita täyttämään, vaihtoja ei ole pakko tehdä, kaikki on täysin vapaaehtoista. Lisäksi miinus-”Tovit” ovat vain positiivisia, merkki siitä että ihmiset auttavat toisiaan.

  2. Sirkku Chambers

    Olen samaa mieltä mikkonin kanssa, että aikapankkiin liittyvät omaavat jollakin tavalla samantyyppisen arvomaailman. Ainakin siinä suhteessa, että he uskovat toisista hyvää, eivät ole epäluuloisia uusien ihmisten suhteen, ovat kokeilun- ja vaihtelunhaluisia, luottavat ihmisiin. Epäluuloiset ja pelokkaat ihmiset tuskin tulevat mukaan toimintaan.

    Yhdyn myös Ritvan pohdintaan ja päätelmiin iän ja aikapankkiluottamuksen suhteesta. Itse kyllä ajattelen, että vanhempia ihmisiä on kaikkein vaikeinta saada mukaan tekniikan takia. Facebookiin monet vanhemmat ihmiset ovat osanneet tulla mukaan, mm äitini, 75v, mutta aikapankkitekniikka on minusta hankalampaa. Jos teknistä puolta voitaisiin helpottaa, se auttaisi ikäihmisiä. Mitään teknisiä parannuksia en tosin osaa ehdottaa…:(

  3. Voisiko aikapankkijärjestelmään sisältää suosituksen, että tovinvaihdon yhteydessä esitetään henkilöllisyystodistus?

  4. Suositusmahdollisuus on hyvä juttu! Tosin yritin juuri jättää suositusta järjestelmään, mutta en näillä illan väsyneillä silmillä onnistunut tehtävässä. Tämä voisi olla yksi taustajärjestelmän kehityskohteista.

  5. Kannatan myös henkilöllisyyden esittämistä. Paras olisi nyt jäsenmääärän ilahduttavasti kasvettua jos jo kirjautuessa voisi todistaa henkilöllisyytensä esim pankkitunnuksilla. (Tämä varmaan vaatisi muutoksia järjestelmään enkä tiedä miten hankalia tai kalliita ne olisivat.)
    Luottamus on hyvä asia eikä itselläni ole koskaan ollut huonoja kokemuksia aikapankista mutta kannatan silti tervettä ennakkoluuloa🙂 Henkilöllisyyden todistaminen varmasti tekee aikapankin vähemmän houkuttelevaksi epäjaloin tarkoituksin liikkuville kanssaihmisille.

  6. Asioita on hyvä pohtia. Itse olen toistaiseksi sitä mieltä että jos tämäntyylisiä ongelmia ei tule, niin luotetaan toki ihmiset toisiimme. Mikäs sen mukavampaa🙂.

  7. Ja vastustan pankkitunnuksia, sillä se vaikeuttaa kirjautumista huomattavasti.. Mulla kulkee pankkitunnukset mukana millon minnekin ja jos niitä joutuisin joka kerta etsimään kun kirjastossa kirjaudun niin huh. (Itse en kannata pankki ym. kaikkien tunnuksien mukaan vientiä kaikenmaailman jumppatunneille jne juuri turvallisuuden takia)

    Eli pidän aikapankin kirjautumisesta juuri siksi että se on helppoa. Tulisi varmaan vähemmän kirjauduttua muuten..

    • Tarkoitin että pankkitunuksilla kirjaudutaan kun rekisteröidytään ensimmäisen kerran, ei enää myöhemmin. Tämän seurauksena henkilöllisyys tallentuisi tietokantaan.
      Käytäjä voisi edelleen valita, mitä tietoja haluaa laittaa näkyville profiiliinsa.
      (Moni haluaa pitää osoitetietonsa salaisina ammattinsa vuoksi)
      Olen Erikan kanssa samaa mieltä että ennakointi on reagointia parempi tapa.
      Miettikääpä jos aikapankin kautta tilatun siivoojan jäljiltä katoaa muutakin kuin pöly eikä teillä ole mitään tietoa henkilön todellisesta identiteetistä.
      Tällainen olisi huonoa mainosta mainiolle toiminnalle ja vähentäisi vaihtoja.
      Myös vanhusten olisi mukavampaa vaihtaa palveluksia jos henkilöllisyys olisi tiedossa.

      Tarkoitukseni ei ole lietsoa epäluuloa ja pelkoa vaan ainoastaan herättää keskustelua aikapankkitoiminnan säilyttämisestä mukavana kaikille.
      En ymmärrä, mitä vahinkoa henkilöllisyyden todistamisesta olisi kenellekkään tai miksi se koetaan epäluottamuksena.

      Vielä sellainen näkökulma että lähes kaikki vanhemmat opettavat jälkikasvulleen ettei netissä tavatun tyypin kanssa pidä mennä sopimaan tapaamista ilman selvää varmuutta ihmisen henkilöllisyydestä.
      Kuitenkin vanhemmat saattavat aikapankin tiimoilta toimia juuri päinvastoin kuin opettavat koska aikapankkitoiminta perustuu pelkkään luottamukseen.

  8. Kannatan yleisesti ennakointia reagoinnin sijaan, eli voisi olla hyvä muuttaa sääntöjä ja käytäntöjä *jotta* ongelmia ei pääse syntymään. Jos pankkitunnukset vaadittaisiin rekisteröitymiskerralla, ei se lie olisi liian suuri ponnistus kenellekään.

  9. Turvallisuuskysymyksen näkisin olevan ihan sama, toimittiinpa sitten aikapankissa kuin rahamarkkinoilla. Lastenhoitajien ja muiden ammatinharjoittajien tullessa kotiin tuskin monikaan tarkistaa henkilötodistusta, vaikka maksu tapahtuisi rahalla. Kuinka voi rahallakaan maksettaessa tietää, syntyykö remontin tekijän käsissä haluttua jälkeä?

    Mielestäni aikapankin kautta toimittaessa riskit ovat oikeastaan pienemmät kuin rahamarkkinoilla. Yleensä palveluiden vaihtajien odotukset vaihtoa kohtaan ovat ensimmäistä kertaa tavatessa pienemmät kuin palveluita rahalla ostettaessa; ensin tutustutaan, ja yleensä sen jälkeen yllätytään työn jäljen hyvästä tasosta. Jos kemiat eivät kohtaakaan, voi yhteistyön lopettaa ensimmäisen vaihdon jälkeen, eivätkä tappiot ole kummallakaan puolella suuret.

    Kun vaihtoja tehdään kahden yksityisen ihmisen välillä, toimitaan henkilökohtaisella tasolla, omana itsenä vastuuta ottaen ja omien moraalikäsitysten pohjalta. Useimmat ihmiset toimivat silloin kuin ”kavereiden” kesken. Sen sijaan firman piikkiin työskenneltäessä on olettaakseni helpompi tehdä työt ”vähän sinne päin”, oikoa mutkat suoriksi, pyrkiä mahdollisimman suureen omaan voittoon, tai hyödyntää toimiston välineitä omiin tarkoituksiin. Tästä syystä luotan yleisessä rehellisyydessä enemmän aikapankkilaisiin kuin vaikkapa remonttifirmaan.

    Tuo yllä ehdotettu olisi mielestäni kyllä hyvä parannus, siis aikapankissa toimiminen omalla nimellä, verkkopankkitunnuksilla (tai vastaavasti todennettuna) rekisteröityen. Koko nimen ja yhteystietojen olisi hyvä olla ylläpidon tiedossa, vaikka kaikkia niitä ei tarvitsisikaan laittaa näkymään kaikille käyttäjille (esim. juuri osoite- tai puhelintiedot).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s