Käyttäjien välisestä viestinnästä

Kirjoittaja: RITVA SILTANEN

Stadin Aikapankin Facebook-sivulla on hiljattain ollut maininta siitä, että aikapankin toiminnassa harmittaa oikeastaan vain se, että kaikilta käyttäjiltä ei saa vastausta yhteydenottoihin. Ylläpito jo muistuttelikin tästä samasta asiasta taannoisessa kirjeessä – toivottavasti käyttäjät muistaisivat vastaamisen tärkeyden. Kyseessä on kuitenkin ihan normaaliin kohteliaisuuteen perustuva toimintamalli: kyllähän me vastaamme muihinkin sähköposteihin ja yhteydenottoihin, miksipä siis jättää aikapankin kautta tulevat viestit huomiotta.

Minulla on pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia yhteydenotoista muihin aikapankin käyttäjiin, mutta ne muutamat kerrat kun vastausta ei ole kuulunut, ovat kyllä jääneet vähän harmittamaan. Mietinkin, mitä syitä käyttäjillä voisi olla vastaamatta jättämiseen.

Ensimmäiseksi tulee mieleen, että kaikki eivät välttämättä ole jättäneet yhteystietoihinsa sellaista sähköpostiosoitetta, jota he lukevat säännöllisesti. Ehkä viesti aikapankista jää lukematta niin pitkäksi aikaa, että siihen vastaaminen ei tunnu enää järkevältä, kun se lopulta avataan. Tällaisessakin tilanteessa olisi hyvä vaikka ystävällisesti pahoitella, että ei ehtinyt sähköpostien ääreen ja viesti ehti vanheta. Siitä jää viestin lähettäjälle parempi mieli kuin vastaamatta jättämisestä.

On myös mahdollista, että käyttäjän vaihtotarjous ei olekaan enää ajankohtainen, mutta hän ei ole muistanut käydä poistamassa sitä järjestelmästä. Ylläpito muistuttelee vanhentuneiden ilmoitusten poistamisestakin säännöllisesti, mutta käyttäjä ei välttämättä edes tule ajatelleeksi, mitä ilmoituksia on järjestelmään aikanaan laittanut. Tähän ratkaisuna voisi olla se, että kaikkien ilmoitusten pisin voimassaoloaika olisi yksi kuukausi. Lyhyt uusimisväli vaikuttaisi varmasti sillä tavoin, että vanhentuneet ilmoitukset karsiutuisivat helpommin.

Mietin myös, tuntuuko joidenkin mielestä kielteisen vastauksen antaminen vaikealta ja he siksi jättävät mieluummin vastaamatta. Uskon, että tiettyihin vaihtotarjouksiin tulee niin paljon vastauksia, että voi tuntua väsyttävältä vastata kaikille. Kielteinenkin vastaus on kuitenkin kohteliaampaa kuin vastaamisen välttely – silloin ainakin tietää, että yhteydenotto on mennyt perille ja toinen käyttäjä on ottanut sen huomioon.

Ja vielä viimeisenä ehdotuksena se, että jos ei toivo yhteydenottoja sähköpostilla lainkaan, niin vaihtotarjoukseen voisi laittaa maininnan siitä, että ilmoittajaan saa parhaiten yhteyden esimerkiksi puhelimitse (tiettyinä ajankohtina).

3 responses to “Käyttäjien välisestä viestinnästä

  1. Olisiko jonkinlainen palautesysteemi mahdollinen jos toistuvasti ei vastaa mitään? Johtaisi sitten vaikka käyttäjän tilin (ja tarjousten) deaktivoimiseen, kunnes käyttäjä sitten itse palaisi asiaan. Ei kai tue aikapankin asiaa jos eniten aikaa menee siihen että joutuu etsimään ”toimivia” tarjouksia.

  2. Ritva Siltanen

    Monissa palveluissahan tuollaisia palautesysteemejä onkin käytössä. Se tuntuu mahdolliselta ajatukselta, vaikka kaikkein mieluiten näkisinkin aikapankin käyttäjien toimivan sillä tavoin, ettei mitään tuollaista negatiivista arviointia tarvittaisi. Palautetta itse vaihdoistahan voi jo antaa, mutta ehdotuksesi mukainen palaute kohdistuisi tosiaan käyttäjään eikä jo tapahtuneeseen vaihtoon.

  3. Toivoisin myös, että jollain systeemillä vastauksia aktivoitaisiin. Minulle on sattunut useasti, ettei pyyntöön ole vastattu mitään.Olen odottanut viikon, yrittänyt uudelleen tai lähettänyt toiselle ja taas odottanut. Aika kurjaa. Kaikki ne, kenen kanssa olemme päässeet tositoimiin, ovat olleet luotettavia ja mukavia. Kiitos.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s