Vaihtamalla vauhtiin

Olen toiminut Stadin Aikapankissa melko aktiivisesti kohta vuoden – mutta totta puhuen oma vaihtotoimintani on näihin päiviin saakka ollut vaatimatonta.

Stadin Aikapankki (STAP) on kasvanut vuodessa seitsemänsadan jäsenen yhteisöksi (vaikkei se esimerkiksi yhdistykseksi olekaan rekisteröitynyt).  Kyllähän sellaisen porukan toiminnan pyörittämiseen, tiedottamiseen ja kehittämistyöhön tarvitaan aikaa ja monen ihmisen panostusta.  Olen itse mukana STAP:n ydinryhmässä ja toistaiseksi ansainnut suurimman osan omista toveistani juuri erilaisissa ”aikapankkitoimihenkilön” hommissa. Tovi on siis aikapankin valuutta: 1 tunti työtä = 1 tovi.

Matkatyötä tekevänä yksinhuoltajana minulla olisi kyllä ollut monenlaista käyttöä ylimääräiselle ajalle ja taitojen jakamiselle.  Aikapankin käytön haltuunotto tuntuu kuitenkin vaativan – yllätys, yllätys – jonkin verran aikaa. Tai ehkä kysymys onkin enemmän asennoitumisesta? Niin tai näin, aiemmassa elämäntilanteessani en kyennyt siihen mihin nyt pyrin, aikapankin palveluiden mahdollisimman monipuoliseen käyttöön.

Nyt olen ottanut sellaisen asenteen, että ajan suhteen olen juuri niin rikas kuin päätän olla. Haluan selvittää, kuinka paljon voisin järjestää elämääni aikapankin avulla, kun olen itse valmis antamaan sille aikaani.

Uuden elämäni parin viime viikon aikana olen käyttänyt toveja muun muassa näihin:

  • Pia kävi leikkaamassa minun ja poikani hiukset.
  • Kevättakkini repeytynyt vuori on saamassa uuden ilmeen Monan käsittelyssä.
  • Nikolai on korjannut sauvasekoittimeni ja tarkistanut vanhan föönin toimintakelpoisuuden.
  • Myös tämän blogin suunnittelussa olen käyttänyt apuna aikapankkia. Koska edellisen blogin perustamisesta on jo neljä vuotta, arvasin bloggaustietämykseni vanhentuneen auttamattomasti. Aikapankista löysin Millan, joka on tehnyt lopputyönsä bloggaamisesta ja pystyi neuvomaan minua mm. entuudestaan vieraamman WordPress-alustan käytössä.

Tavallisista kauppatapahtumista ei ehkä raportoitaisi myyjän nimellä.  Mutta paitsi hyödyllisiä toimituksia, nämä vaihdot ovatkin olleet myös kohtaamisia, tutustumista uusiin ihmisiin, vilahduksia käyttämättömistä mahdollisuuksista.

Olen myös aloittanut tovitarhan perustustyöt, eli toistaiseksi tyhjyyttään ammottavan parvekkeeni loihtimisen vehreäksi keitaaksi aikapankin avulla.  Mutta aikapankkipuutarhasta ja muusta lisää tuonnempana…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s